Cum abordam impactul psihologic al inceperii scolii in contextul pandemiei de Coronavirus? Sugestii pentru parinti si copii
Doresc sa aflu mai multe detalii
Cum incepe scoala in timpul pandemiei Covid-19?
Fiecare familie isi cunoaste propria situatie medicala si organizatorica. Unele familii au copii, parinti sau bunici cu comorbiditati si se tem de riscurile de imbolnavire pe care prezenta copilului in colectivitate le poate atrage asupra familiei.
Anumite familii au posibilitatea de a supraveghea si ajuta copilul atunci cand acesta urmareste cursurile de acasa, in mediul online, in timp ce alte familii au, dimpotriva, nevoia de a trimite copilul la scoala pentru ca acesta nu are cu cine sa ramana acasa in timpul zilei. Unele familii au ajuns la concluzia ca beneficiile prezentei copilului in mediul scolar, alaturi de colegi si sub indrumarea directa a profesorului, sunt foarte importante, depasind potentialele riscuri.
In functie de propriul context specific, fiecare familie are propriile nevoi si incearca sa gaseasca cea mai buna solutie pentu copil, dar si pentru toti ceilalti membrii ai familiei implicati.
In orice caz, este clar ca noul an scolar va incepe cu noi reguli, cu schimbari in tiparul cu care copiii au fost obisnuiti in scoala.
Varsta copiilor este un factor de luat in seama atunci cand vorbim despre modul in care se vor raporta ei la “noua normalitate” din scoala.
Cum ii pregatim pe cei mici de scoala in timpul pandemiei de Coronavirus?
Prescolarii si scolarii mici vad lumea prin ochii parintilor lor, a apartinatorilor apropiati. Anxietatea parintilor va fi resimtita de ei. Dincolo de cuvinte, copiii simt din limbajul non-verbal al adultului care este starea de spirit a acestuia. Astfel incat, este bine sa se discute onest cu copiii, explicandu-li-se in termeni pe care ei ii pot intelege care sunt temerile parintelui si care sunt solutiile, adica ce ar trebui sa faca ei la scoala pentru a se mentine in siguranta.
Este important sa li se explice copiilor pas cu pas si din timp, ce va fi nou, ce va fi diferit fata de experienta lor anterioara cu scoala sau gradinita - daca inainte copiii se jucau impreuna si stateau foarte apropiati unii de ceilalti, acum vor pastra o distanta intre ei, daca inainte copiii erau incurajati sa imparta jucariile, acum probabil nu vor da jucarii de la unul la altul, scolarii mici vor purta masca in timpul programului de scoala, parintii nu vor mai putea intra in scoala, iar copiii vor fi preluati de la poarta de catre educator sau invatator, etc. Este bine ca aceste noi reguli sa nu fie prezentate copiilor doar ca niste privatiuni pe care ei trebuie sa le tolereze, ci sa li se explice motivatia pentru care au fost impuse si au fost considerate necesare, modul in care ele sunt utile pentru ca atat copilul, cat si cei din jurul sau sa se mentina sanatosi, explicandu-i-se copilului faptul ca, prin respectarea regulilor, el contribuie la binele celorlalti, dar si la al sau.
Micile activitati organizatorice ce preced inceperea scolii, cum ar fi pregatirea hainelor pentru scoala, aghiozdanului, alegerea rechizitelor, etc isi au rolul lor si pentru pregatirea mentala pentru noua etapa. De asemenea, ar fi benefic ca micutii sa fie familiarizati cu cateva zile mai devreme cu schimbarile in programul de somn si trezire sau in programul meselor, pentru ca organismul sa aiba timpul necesar de adaptare.
Ceea ce este insa cel mai important pentru copil si echilibrul sau emotional, in special la aceste grupe de varsta, este ca el sa stie ca poate veni catre parinte cu temerile si problemele lui si ca acestea vor fi primite de catre parinte cu rabdare, deschidere si curiozitate. Uneori, in ritmul frenetic al vietii de zi cu zi, nu mai avem disponibilitatea de a da importanta cuvenita unor probleme care, vazute prin ochii adultului, pot parea minore si neimportante, uitand ca ele capata alte proportii atunci cand sunt raportate la universul unui copil. A asculta copilul, a accepta realitatea si importanta sentimentelor lui, a il ajuta sa gaseasca cele mai bune solutii la probleme si comportamentele cele mai potrivite in situatia data, reprezinta sarcina continua a parintelui, dincolo de contextul actual.
Parintele poate fi atent sa observe daca apar o serie de semne care sa reflecte comportamental tensiunea pe care copilul o resimte in contextul schimbarilor din viata lui: poate fi mai iritabil sau mai trist, poate sa nu doarma la fel de bine sau sa nu aiba aceeasi pofta de mancare sau, poate parea mai obosit, epuizat si sa se concetreze mai greu la activitati. Introducerea treptata in noua rutina, suficient timp pentru joaca si relaxare, miscarea in aer liber, precum si timpul petrecut alaturi de parinti, in activitati placute pentru copil si care faciliteaza conectarea emotionala, toate aceste elemente il vor ajuta pe copil sa se adapteze rapid si fara probleme la noile cerinte.
Cum gestionam reinceperea scolii in cazul copiilor de gimnaziu sau liceeni?
Pentru copiii de scoala gimnaziala si mai ales pentru liceeni, noua normalitate a vietii in scoala poate fi resimtita ca o pierdere de libertati, generatoare de frustrari si conflicte in familie.
Situatia poate fi mai dificila pentru tinerii care au acasa membrii ai familiei cu comorbiditati. Acestia se pot simti prinsi intre doua tendinte opuse. Pe de-o parte pot resimti presiunile familiei, dar si propria dorinta de a isi proteja rudele vulnerabile prin respectarea distantarii sociale. Pe de alta parte, asupra lor vor actiona presiunile de grup, alimentate si de dorinta tinerilor de a se intoarce la prieteni si la modul in care lucrurile se desfasurau inainte de izbucnirea pandemiei.
In relatia cu pre-adolescentii si adolescentii poate fi util sa li se explice informatiile referitoare la situatia epidemiologica, astfel incat acestia sa aiba o intelegere cat mai corecta si clara a situatiei, in baza datelor existente, in special tinand seama de informatiile si opiniile contradictorii care au circulat in ultima vreme in mediul online si in societate si care ar fi putut sa ii nedumereasca. Ca punct de plecare in discutarea a ceea ce inseamna intoarcerea la scoala pentru el, dar si pentru familie, este bine sa verificati modul in care copilul a inteles informatiile vehiculate in spatiul public si care este opinia lui despre situatia actuala. Puteti sa ii oferiti tanarului acele surse de informare pe care le considerati credibile si pe care va bazati deciziile. O discutie in care vocea adolescentului sa fie auzita, in care si nemultumirile si frustrarile acestuia sa fie luate in considerare are mult mai multe sanse sa genereze solutii utile pentru toti cei implicati.
Daca va confruntati cu probleme ce tin de gestiunea corespunzatoare a sentimentelor si trairilor din aceasta perioada sau intampinati situatii care va coplesesc din punct de vedere emotional, programati un consult la Silvia Cojanu, specialist psiholog in Clinica de Diagnostic GRAL, la 021 323 0000 sau online aici: https://www.gralmedical.ro/Programari-online
Citeste si articolul specialistului psiholog Silvia Cojanu despre cum ne putem relua activitatile invingand teama: https://www.gralmedical.ro/Cum-ne-reluam-activitatile-dupa-pandemie